Legyen szó próbaidős munkavállalóról, vagy olyan dolgozóról, aki már harminc éve a cégnél dolgozik, mindig fordulhatnak elő hibák, elmulasztások és olyan időszakok, amikor hosszú távon nem teljesít valaki jól.
Hajlamosak vagyunk ilyenkor egyből új munkaerőben gondolkozni, mert úgy hisszük – a legtöbbször tévesen -, hogy könnyebb egy új alkalmazottat felvenni, mint a régi kollégába plusz energiát belefektetni.
Pedig kis odafigyeléssel sok esetben orvosolható a probléma. Nézzük, mit érdemes megtennünk mielőtt elbocsátásra kerülne a sor:
Üljünk le beszélgetni a munkavállalóval
Elképzelhető, hogy egy családi probléma, vagy egészségügyi ok áll a háttérben. Jó tisztában lenni ezzel, mert így másképp tudunk hozzáállni a kialakult helyzethez és más-más alternatívákban tudunk gondolkozni.
Adjunk visszajelzést
Bármi is legyen a gond, addig senki nem tud változtatni a hozzáállásán, ameddig nem tudja, hogy azzal baj van. Ezért ne kerülgessük a forró kását, ha nem teljesít jól a dolgozó, akkor azt közöljük vele négyszemközt.
Keressünk együtt megoldást
A jó vezető nem csak közli a problémát, hanem megpróbálja motiválni az alkalmazottat. Segítsük a dolgozót, próbáljuk meg együtt kitalálni, hogy mi szükséges ahhoz, hogy újra minden zökkenőmentesen haladjon.
Hagyjunk időt a változásra
Ahhoz, hogy valaki javítani tudjon a teljesítményén sokszor nem elegendő egy-két hét. Minimum 1 hónapot adjunk ahhoz, hogy megnézzük, javult-e a helyzet. Ennyi idő alatt ugyanis már sok esetben látható a változás.
Ezt követően a dolgozó teljesítményét kiértékelve már megalapozottabban tudunk döntést hozni, és a negatív kimenetel esetén sem fogja úgy érezni a munkavállaló, hogy minden előzmény nélkül került elbocsátásra. Úgy hisszük azonban, hogy a dolgozóval való nyílt kommunikáció segít a felmerülő problémák megoldásában!
Szabó Diána
Cvonline.hu