Akár a vállalat, akár maga a munkaadó dönt úgy, hogy nem kíván tovább a cégnél dolgozni fontos, hogy megfelelően tájékoztassuk a lehetőségeiről.
Tekintve, hogy az álláskeresési időszak több hónapig is elhúzódhat, ezért érdemes felhívnunk a figyelmüket az álláskeresési járadékra. Azonban az igénylés bizonyos feltételekhez kötött – a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat tájékoztatása alapján az alábbi személyek jogosultak a járadékra:
- álláskereső, és
- az álláskeresővé válását megelőző három éven belül legalább 360 nap jogosultsági idővel rendelkezik (tehát legalább 360 napig dolgozott), és
- kereső tevékenységet nem folytat, tehát munkaviszonyban nem áll, és
- vállalkozói tevékenységet sem folytat, és
- munkát akar vállalni, de önálló álláskeresése nem vezetett eredményre, és
- számára a foglalkoztatási szerv sem tud megfelelő munkahelyet felajánlani.
Amennyiben a fentiek alapján jogosult a dolgozó a járadékra úgy azt, a lakóhelye szerint illetékes munkaügyi központban tudja igényelni. Fontos, hogy az alábbi dokumentumok szükségesek a nyilvántartásba vételhez:
- Személyi igazolvány
- Lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
- Taj kártya
- Adó igazolvány
- Iskolai, illetve szakképzettséget igazoló okirat/ok
Az ellátáshoz pedig további okiratok szükségesek:
- Igazolás a vállalkozói igazolvány visszaadásáról/vállalkozói tevékenység megszüntetéséről
- OEP igazolvány
- Bankszámlaszám (ha van)
- Igazolólap az álláskeresési járadék és segély megállapításához
- Tartozásigazolás
- Jövedelemadó adatlap a munkaviszony megszüntetésekor
- A 2010. január 1-je előtt megszűnt munkaviszonyok esetén: Igazolólap a munkanélküli-járadék megállapításához c. nyomtatvány (eredeti aláírt példánya).
Szabó Diána
Cvonline.hu