cvonline.hu

igy-segitheted-az-uj-kollegak_150x150A munkahelyek általános jelensége, hogy a régi kollégák elhagyják a céget, és helyüket, feladataikat új munkatársak veszik át. Mindannyian átéljük pályafutásunk során az első napok – vagy inkább hetek – embert próbáló időszakát, ami a beilleszkedésről az új hely és szokások megismeréséről szól.

Jó esetben ez az időszak csak a próbaidő hónapjait érinti. A munka kezdetének első hónapjait felölelő időszak szerepe persze éppen az, hogy a munkavállaló és a munkáltató megismerje egymást. Az állásinterjúk relatív rövid időt engednek arra, hogy igazán felfedezzük valakinek az emberi oldalát. Nem tudhatjuk tehát, hogy egy új munkahelyre való beilleszkedés során mivel lehetünk a leginkább segítségére a másiknak. Mégis van pár általánosságban is elmondható jó tanács, ami segítségünkre lehet abban, hogy minél hatékonyabb legyen az új csapatba való beilleszkedés.

A célunk, hogy az új dolgozó ne csak az új hely, új feladatok rótta terheket lássa maga előtt, hanem igazán munkahelyi csapatunk tagjává akarjon válni. Hiszen alapvetően hosszú távon számítunk rá, tudására, tehetségére. Minél sikeresebb a beilleszkedése, annál hamarabb lesz a munkájának eredménye. Arról nem is beszélve, hogy a nem befogadó viselkedésünkkel kiválthatjuk az új kolléga nem tetszését, elveszítheti motivációját, és holnaptól újra kezdhetjük a megfelelő személy keresését az adott pozícióra. A beilleszkedés elősegítésének három fő célja:

  1. Akklimatizáció – Ha új környezetbe érkezünk - legyen szó távolabbi nyaralásról vagy egy új munkahelyről – szükségünk van egy kis időre, míg hozzászokunk a hely „klímájához”. Ezért fontos, hogy az új munkatársat vezessük körbe a helyiségeken, ismertessük meg vele a biztonsági tudnivalókat, egészségügyi helyiségeket, feltöltődésre és pihenésre, rekreációra alkalmas tereket.
  1. Elköteleződés – Az új munkahely vállalati céljai egyelőre csak papíron szerepelnek az új dolgozó kötelezettségei között. Nem várhatjuk el, hogy rögtön azonosuljon céljainkkal. Azonban annál biztosabb és megbízhatóbb tagja lesz csapatunknak, minél hamarabb elérjük, hogy ezekkel a célokkal azonosulni tudjon.
  1. Megőrzés – Minden új munkavállaló munkakeresési időszaka alatt számos munkalehetőséggel találkozik. Azért, mert nálunk kezdett el dolgozni, ne legyünk benne biztosak, hogy egy pár nap múlva kínálkozó új lehetőség nem fogja elcsábítani. A beilleszkedés segítésével növelhetjük annak valószínűségét, hogy komfortérzete növekedésével a keresés időszaka hosszú időre lezáruljon.

És hogy mit tegyünk a gyakorlatban?

  1. Legyen pontos munkaköri leírás – bár a Munka törvénykönyve is leírja, hogy kötelező munkaköri leírással rendelkeznie minden munkavállalónak, mégis igen gyakori hiba, hogy a munkaszerződés aláírása után ezt nem juttatják el a dolgozóhoz. A munkaköri leírás nem csak feladataink részletezését tartalmazza, de azt is, hogy ki a felettesünk, akihez fordulhatunk, ha a szükség úgy hozza.
  1. Tájékoztassuk munkatársainkat az új kolléga felvételéről, hogy – lehetőleg már az elő munkanapja előtt – legyen mindenki tisztában az új csapattag érkezésével.
  1. Fontos a személyes segítő kiválasztása. Lehetőleg egyértelműen jelöljünk ki valakit a régi kollégák közül, aki közvetlenül segíti az új munkatárs első lépéseit. Legcélravezetőbb, ha közvetlen munkatársról lesz szó, aki azonos eszközparkkal, területen dolgozik, így sok hasznos gyakorlati tanácsokkal láthatja el az új kollégát.
  1. Kezdjük bemutatással az első munkanapot. Nyilván mindenki hamarosan találkozni fog az új munkatárssal, de annak érdekében, hogy az archoz kapcsolódó névvel és pozíciójával is addigra már tisztában legyenek a kollégák, lehetőleg a közvetlen vezető személyesen is mutassa be az új kollégát.
  1. Kérjünk visszacsatolást. Munkavállalóink visszajelzése segíthet abban, hogy tudjuk, hogyan halad az új munkatárs beilleszkedése. A kapott információkkal fejleszthető a beilleszkedés folyamata a jövőben.

Minden munkahely életében változást, ezzel együtt kisebb-nagyobb felfordulást okozhat egy új kolléga érkezése. Annak érdekében, hogy ez mind a munkavállaló, mind a munkáltató számára a lehető legsikeresebben menjen végbe és jó élmény maradjon, legfontosabb a befogadó készség, nyitottság és segítőkészség, valamint empátia az új munkatárs felé. Ha ez mind megvalósul, a pár fent említett tanács megfogadásával a HR-es egész biztosan sikeres csapatbővítést tud biztosítani a vállalatának.

Hunyor Péter
Senior HR Tanácsadó

Álláshirdetés feladás, önéletrajz adatbázis hozzáférés, álláskeresők előszűrése vagy egyéb munkaadóknak, hirdetőknek szóló szolgáltatások kapcsán keresse a Cvonline.hu professzionális csapatát bizalommal, a következő elérhetőségek valamelyikén:
Russmedia Digital Kft.
H-1138 Budapest, Madarász Viktor utca 47-49.
Telefonszám: (+36 1) 5100-800
Fax: (+36 1) 302-1736 vagy (+36 46) 887-350
E-mail: info@cvonline.hu