cvonline.hu

ilyen-2017-hr-szemmel_440x200Bármely nézőpontból is szemléljük a 2017-es évet humán erőforrás területen, egyértelműen kijelenthetjük, hogy a változások kezelésének fontossága és a stabilitásra való törekvés még inkább felértékelődött. Már 2015-ben is egyre többet emlegetett fogalom volt a munkaerőhiány és fokozatosan emelkedett a betöltetlen állások száma. 2017-re a munkanélküliséget egyes területeken egyértelműen felváltotta a munkaerőhiány. Eddig a munkáltatók válogathattak, ma a munkavállalók.

Az elköteleződés erősítése nem csak amiatt fontos, mert hosszú toborzási folyamatokat előzhetünk meg cégen belül, hanem azért is, mert a vállalati arculatot fordíthatjuk jó vagy még jobb irányba. A jó hangulat és a hatékony kommunikáció nem új keletű dolog a szervezetek életében és a HR munkatársak számára sem új célkitűzés. Ennek viszont a továbbfejlesztett, valamint kifelé kommunikált változata is fontosabbá vált 2017-ben is. Az elmúlt évben is egyre többet foglalkoznak a vezetők és a humán területtel foglalkozó munkatársak is azzal, hogy az emberi bánásmód és a családbarát hozzáállás megjelenjen a mindennapokban. A tavalyi évben több szakmai rendezvényen is részletesen kifejtették az új belépők kezelésének fontosságát, viszont nem kevésbé lényeges a régi dolgozók folyamatos motiválása, mind szakmai, mind anyagi elismerése. Az a tendencia, hogy ezek hiányában generációktól függetlenül egyre nagyobb a váltási hajlam már nem megkérdőjelezhető. A munkaerő-piaci változások miatt a tavalyi évben tehát ez a téma generált sok kérdést, felvetést.

A toborzási-kiválasztási folyamatok szintén elhúzódóan évek óta a változások alapjául szolgálnak. Nem volt ez másként 2017-ben sem. Kisebb cégek és a több ezer fős multik is tudják már és tapasztalták, hogy nem elegendő csak hirdetni és várni a jelentkezőket, nekik kell proaktívan felkutatni a megfelelő jelölteket. Nem mindegy, hogy a cégek milyen szinten naprakészek az új folyamatokkal kapcsolatban, hiszen egyre nehezebb lesz behozni a ’lemaradásokat’, amennyiben valaki ragaszkodik a régi felületekhez. A tavalyi évben világossá vált, hogy a hagyományos adatbázis keresések sem hoznak feltétlenül biztos sikert. Bármilyen profilú cégről is beszélünk – legyen az az ügynökségi szektor jeles képviselője vagy a vállalati oldal – a társadalmi kapcsolatok és a közösségi hálók aktív használata elengedhetetlen. A LinkedIn Magyarországon is széles körben ismert és egy olyan professzionális közeg, ahol bár nem feltétlenül aktív álláskeresőkkel találkozhatunk, mégis az egyik legpotenciálisabb közeg manapság. 2017-ben valószínűleg azok is elkezdték használni, akik korábban nem ismerték fel a jelentőségét. Mi sem bizonyítja jobban a fejlődést, hogy hazánkban ma minden 10. percben a LinkedIn egy újabb felhasználóval bővül.

A szakmai körökön túl is többször elhangzott tavaly a munkáltatói márkaépítés kapcsán az Instagram vagy a Snapchat, valamint más közösségi oldalak, alkalmazások használata. Az ’egy kép mindennél többet mond’ elvet kihasználva, kiválóan népszerűsíthetik a vállalatok saját márkájukat. Különösen fontos eszköz lehet ez az emberközeliség és a munka-magánélet egyensúly népszerűsítéséhez. Amennyiben ettől elzárkóznak, a szervezetek sok százezer személytől zárhatják el virtuálisan magukat, de legalábbis beszűkítik lehetőségeiket. A brand építés a meglévő munkavállalók között is megfelelően működhet online közösségi felületekkel vagy zárt csoportokkal. A személyes találkozók és visszajelzések nem helyettesíthetőek, de egyre inkább teret nyernek az online diskurzusok szakmai témákban és magánemberként is.

Egyet a tavalyi év tanulságaként biztosan kijelenthetünk. Nap, mint nap új fejlesztések, módszerek jönnek, amivel egyre nehezebb felvenni a tempót. 2017-ben az introvertált HR-esek ideje lejárt, haladva a korral az általános kapcsolatépítés már elvárás, abban az esetben is, ha nincs konkrét ajánlatunk a szektoron belül, vagy az adott személynek. A tavalyi év irányadó két fogalma a proaktivitás és az odafigyelés volt, amit – együtt haladva a változásokkal – a jövőben is tartanunk kell.

„Nem a legerősebb marad életben, nem is a legokosabb, 
hanem az, aki a legfogékonyabb a változásokra.” Charles Darwin

Rákos Tímea
HR Tanácsadó

Álláshirdetés feladás, önéletrajz adatbázis hozzáférés, álláskeresők előszűrése vagy egyéb munkaadóknak, hirdetőknek szóló szolgáltatások kapcsán keresse a Cvonline.hu professzionális csapatát bizalommal, a következő elérhetőségek valamelyikén:
Russmedia Digital Kft.
H-1138 Budapest, Madarász Viktor utca 47-49.
Telefonszám: (+36 1) 5100-800
Fax: (+36 1) 302-1736 vagy (+36 46) 887-350
E-mail: info@cvonline.hu