cvonline.hu

toborzas-ahol-hatartalan-a-kreativitas_150x150Évek óta leváltotta a "toborzás" (recruitment) kifejezést egy - a HR szakmában - a valóságot sokkal jobban kifejező szó "jelölt kutatás", azaz Talent Research. Kérdés, hogy ez csupán a szavakkal való játék, vagy valóban változtak a módszerek, igazodva a munkaerőpiac kihívásaihoz a munkaerő kereslet és kínálat adottságai mentén.

Mindenki számára ismert a HR szakmában, hogy trendek jönnek-mennek. Toborzói konferenciák elmaradhatatlan kifejezésévé vált az employer branding azaz munkaadói márkaépítés. Közismert, hogy egy pozíció kapcsán a jelöltek mennyiségénél fontosabb azok relevanciája. A tehetségeket nem lehet elég korán felfedezni. Egyetemek kapuiban és hirdetőtábláin sorakoznak a lehetőségek: "Tehetségek, gyertek hozzánk!" felkiáltással. És akkor még meg sem említettük a mobil technikai eszközök felhasználhatóságának egyre növekvő piacát, vagy akár a közösségi média nyújtotta lehetőségeket.

Nem sokan vitatkoznának azzal a kijelentéssel, hogy napjainkban már valóban kutatni kell a legjobb jelölteket egy összetettebb, esetleg komolyabb tudást, tapasztalatot igénylő pozícióra. A kutatás lényege, hogy megtaláljuk a jelölthöz vezető leghatékonyabb utat, azt az utat, ami valóban oda vezet, ahol a megfelelő tudás, és tapasztalat rejlik. A kreativitás, az alternatív módszerek száma pedig egyre nő. Íme pár izgalmas nemzetközi példa a kreatív toborzásra:

A Tinder módszer: 2016-ben egy amerikai cég vette a bátorságot és a Tinder jól ismert jobbra-balra húzós módszerével próbált szerencsét, hogy megtalálja az applikáció felhasználói között a megfelelő gyakornok jelöltet. A kezdeményezett beszélgetések egy új toborzási módszer első lépései voltak. Hogy meglett-e a jelölt, azt nem tudjuk, de hogy híre ment a stratégiának, arra itt a bizonyíték.

Legyen a módszer, maga a munka: Egy blog-kiadó cég szerkesztői pozíciójának betöltésére igen rendhagyó szisztémát választott. Mivel a cég a média világában tevékenykedett, a média adta lehetőségeket felhasználva fordult a felhasználói felé. Nem is lehet jobb az a jelölt, mint aki eleve velük dolgozik. Így a cég elindított egy történetet és felkínálták a lehetőséget, hogy folytassák azt a felhasználók szabadon, kreatívan. A folytatás végül nem csak egy jó történet lett, hanem egy új munkahely is a legtehetségesebb blogoló számára.

A "bankos" módszer: Nem könnyű a technika vívmányaival, izgalmas újdonságaival felvenni a versenyt a pénz egyhangú világában. Így van ez akkor is, ha munkaerőre van szüksége egy banknak. Végül megszületett a stratégia, miért ne kombinálják a fiatalok kedvelt snapchat felhasználását a geofilter (helymeghatározott hír/hirdetések) alkalmazással úgy, hogy bepillantást nyújthassanak közben egy vezető pénzpiaci cég világába. Minél több a látogató, annál több a potenciális jelölt is.

Fentiek csupán pár példa arra, hogy a világ találékonyabb cégeinél, vállalatainál milyen fejlesztések léteznek a jelölt kutatásra. Egész biztosak lehetünk benne, hogy a ma még rendhagyónak számító módszerek hamarosan sorban megjelennek a jövő toborzási konferenciáin is, mint ajánlott és bevált technika.

Hunyor Péter
Senior HR Tanácsadó

Álláshirdetés feladás, önéletrajz adatbázis hozzáférés, álláskeresők előszűrése vagy egyéb munkaadóknak, hirdetőknek szóló szolgáltatások kapcsán keresse a Cvonline.hu professzionális csapatát bizalommal, a következő elérhetőségek valamelyikén:
Russmedia Digital Kft.
H-1138 Budapest, Madarász Viktor utca 47-49.
Telefonszám: (+36 1) 5100-800
Fax: (+36 1) 302-1736 vagy (+36 46) 887-350
E-mail: info@cvonline.hu