cvonline.hu

toborzas_a_kozossegi_150x150Közösségi média hallatán azonnal olyan népszerű oldalak jutnak eszünkbe, mint a Facebook vagy a LinkedIn, sőt, gyakorlottabb felhasználók a Twitter vagy Tumblr oldalakat is rögtön megemlítik. Ezek az oldalak az ezredforduló elején kezdték hódító, máig töretlen útjukat és egyre inkább mindennapjaink részévé válnak. Csak idő kérdése, hogy egyre több HR szolgáltató és toborzásban résztvevő szakember is kihasználja az ilyen népes fórumok munkaerő-toborzást segítő oldalát, mondván „sok ember – sokféle munkaerő”.

Bár napjainkban a toborzás során egyértelműen nem a jelöltek száma, mint inkább a minősége az elsődleges szempont, mégis vitathatatlanul előnyre tehet szert az, aki használja a tömegeket megszólító, ezáltal potenciális szakképzett jelölteket is magában foglaló közösségi oldalakat. Rövid, tömör hirdetések megjelentetésére kiválóan alkalmas például a Facebook álláshirdető felülete, amely szakmunkák, diákmunkák hirdetésének közkedvelt fóruma. A munkaerő hirdetés útján történő toborzásának ideje lassan lejár – tartják szakemberek –, hiszen célzottabb, passzív álláskeresőket is megszólítani képes módszerekre van szükség az összetettebb, munkaerőhiánnyal küszködő szektorokban.

A Facebook megjelenésével szinte egy időben jött létre a jelenleg legelismertebb, kifejezetten üzleti, szakmai közösségi portál, a világszerte közkedvelt LinkedIn. Ez a felület kiválóan alkalmas professzionális kapcsolatok kialakítására, továbbá konferenciák, publikációk, aktuális fejlesztések és trendek kommunikálására, közzétételére. Fejlesztői mára felismerték azt a piaci igényt, hogy az adatbázisa munkaerő toborzásra is alkalmas legyen. Nem is késlekedett a fejlesztés és ma már önálló ATS rendszerrel rendelkező, az alap oldaltól külön álló recruiter felület működik LinkedIn Recruiter elnevezéssel. Az átlagosnál némileg drágább - havi vagy éves időszakokra megvásárolható - hozzáféréssel rögtön több tízezer magyar potenciális munkakereső profiljához kapunk hozzáférést. Bár ez a felület limitált ún. InMail üzenetküldési lehetőséget biztosít számunkra, mégis olyan szakemberekhez juthatunk el közvetlenül, akik adott esetben már évek óta nem töltöttek fel önéletrajzot vagy fordultak meg a közismert állásportálok bármelyikén.

A közösségi oldalakra feltöltött álláshirdetésünkkel kisebb-nagyobb sikereket érhetünk el. Célszerű tisztában lennünk az adott oldal átlag felhasználóinak érdeklődési körével, szakmai hátterével, munkavállalói igényeivel. Mint minden hirdetésnél, itt is fontos, hogy megtaláljuk azokat a kulcsszavakat, amik megragadhatják az ott jelenlévő felhasználók figyelmét. Az adott közösségi háló tagjaként, az általunk használt nyelvezet lehet közvetlenebb, személyesebb. A különböző szakmai blogok és fórumok - főleg IT területen – szintén egybegyűjtik az adott terület képviselőit, így ezeken is sikerrel megtalálhatjuk a számunkra megfelelő szakembert, toborzási felületnek szintén alkalmas lehet.

Míg korábbi európai szintű felmérések arról szóltak, hogy az álláskeresők csak mintegy 30%-a, diplomás, elsősorban a vállalati hierarchia felső harmadához tartozó pozíciókban dolgozók használták jellemzően munkakeresésre a közösségi média oldalait, addig ma már nem ritkán találkozunk "szabadúszó", akár középfokú végzettséggel rendelkező szakemberekkel, akik szintén részletes szakmai leírással vannak jelen ezeken a weboldalakon.

Összefoglalva tehát, a közösségi oldalak funkciója a toborzás szempontjából egyértelműen bővült. Ezt felismerve használják fel szakemberek a passzív jelöltek megszólításának ezen módját. Ezen oldalak nyújtotta lehetőségek kiaknázásához önálló szakmai oktató anyagok (pl. Socialtalent – Blackbelt) nyújtanak egyre professzionálisabb tudást. Amellett, hogy a tárgyalt metódus a toborzás egyik új eszköze, egyben a szakma alkalmazkodását is jelenti a rohamos technológiai fejlődés okozta megváltozott körülményekhez.

Hunyor Péter
Senior HR Tanácsadó

Álláshirdetés feladás, önéletrajz adatbázis hozzáférés, álláskeresők előszűrése vagy egyéb munkaadóknak, hirdetőknek szóló szolgáltatások kapcsán keresse a Cvonline.hu professzionális csapatát bizalommal, a következő elérhetőségek valamelyikén:
Russmedia Digital Kft.
H-1138 Budapest, Madarász Viktor utca 47-49.
Telefonszám: (+36 1) 5100-800
Fax: (+36 1) 302-1736 vagy (+36 46) 887-350
E-mail: info@cvonline.hu