Az őszi időszak szakmánkban nagyon mozgalmas. Szakmai konferenciákon, állásbörzék előadásain vagy HR workshop-okon folyamatosan változó tendenciák, új kihívások és az előforduló trendek mind megjelennek a munkaerőpiaci résztvevők számára a munkavállalóktól a HR szolgáltató cégeken keresztül a nagyvállalati szereplőkig. Jómagam a 3. Babér Panoráma konferencia – A digitális HR szabadsága elnevezésű konferencián vettem részt, ahol olyan témák és módszerek kerültek bemutatásra, amelyekkel naprakészen követhetjük az aktuális HR megoldásokat. Több aspektusból is megközelítették az előadók a technológiai fejlődést, ami más okok miatt fontos a bérügyvitel, a cafeteria vagy a toborzás kiválasztás területén dolgozóknak.
A megállapítás, hogy magánemberként és egy szervezet tagjaként is ’mindig online’ vagyunk már hosszú ideje nem kérdés, de az ezzel kapcsolatos igények folyamatosan változnak. Különböző szoftvermegoldások, újabb és újabb alkalmazások és chat funkciók teszik egyre gördülékenyebbé a szervezeteken belüli kommunikációt. Az előadások során is egyértelműen körvonalazódott a célkitűzés, hogy törekedni kell a rugalmasságra, a megosztható tartalmakra és az azonnali online válaszadásokra. A humán erőforrás területen dolgozó szakembereknek szembe kell nézniük a generációs különbségekkel, a hatalmas távolságokkal és a lerövidült rendelkezésre álló idővel, akár egy új Kolléga érkezésénél, akár egy kiléptetési, ún. exit interjúnál.
Kiss Enikő, az IBM Hungary HR Üzletfejlesztési Igazgatója szerint a digitális élmény már ideális esetben már a beléptetés előtt kezdődik. Olyan komplex szervezeteknél, mint az IBM lényeges, hogy lépésről lépésre legyen bevezetve a leendő Kolléga a rendszerekbe. Első körben az értékek, az általános célkitűzések és a lelkesedés megalapozása a cél. Ez a tendencia egyértelműen erősödni fog a jövőben és érdemes már a legelső impulzusokkal erősíteni az elköteleződést. A hamarosan színtérre lépő Z generációnál köztudott, hogy azonnal eligazodva a legújabb trendek között, még felgyorsultabb ritmusban élik majd az életüket. A cég erős karakterei, a kihívást tartogató pályamodell és a stabilitás mind fontosak a tapasztaltabb Kollégáknak és a jövő munkavállalói számára is.
Következő lépésként az ’on boarding’ folyamatok kialakításában is újabb ötletek merülnek fel. Ha megoldható, hogy egy kisebb, coaching csapat személyesen foglalkozzon az új belépők integrálásával akkor könnyebb a helyzet. Egy ilyen helyzetben a folyamatos kommunikáció erős alapokat teremthet a későbbi hosszú távú folytatáshoz. Viszont a gyorsuló munkatempó, valamint az elvárás, hogy a szakmai hitelesség mielőbb kialakuljon, az új belépők kapcsolatépítése ellen hat. Gyakran érezhetik úgy az újonnan érkezettek, hogy nincs idejük munkakapcsolatokat kiépíteni és fenntartani. Erre külön kommunikációs felületeket kezdtek el használni az elmúlt néhány évben. Kulcsfontosságú, hogy az elején ne terheljék a belépett dolgozókat irreleváns információkkal és lépésről lépésre haladjanak hónapokon keresztül, akár egy teljes évig. A betanításnak fontos, hogy ne csak egy oldala legyen, adjon lehetőséget folyamatos visszacsatolásra és a felmerült helyzetek megbeszélésére. Erre az online felületek szintén alkalmasak lehetnek és valós idejű videó konferenciák cserélik le lassan a személyes megbeszéléseket. A HR szakemberek lassan felismerik, mennyire fontos erős alapokat teremteni az alacsony fluktuáció érdekében, ezzel a cégek számára jelentős összegeket megtakarítva.
A dolgozói mindennapokban egységes közösségi platformok lehetőséget adnak egyes témakörök kapcsán azonnali válaszadásra. Országtól, nemzetiségtől és pozíciótól függetlenül választ kapnak őket érintő bármilyen személyügyi vagy gyakorlati kérdésekben. Egyre gyakoribb, hogy a szorosan együtt dolgozó Kollégák földrajzilag teljesen máshol élnek, ennek ellenére a folyamatosan kapcsolatban kell lenniük, azonnal problémákat megoldani vagy gyorsított megbeszéléseket tartani. Ezek a kihívások országon belül vagy akár a magyar KKV szektor cégeinél is megfigyelhetőek, nem csak a multinacionális, több tízezer fős vállalatoknál. Manapság egyre több cégnél használják a Lotus Connections vagy Mural - ’virtuális fehér táblákat’, így távolságok kiküszöbölése megoldható online és virtuális csapatok kialakításával. Az állandó, eddig kőbe vésett pozíciók és feladatkörök helyett ún. projektcsapatokba verődnek a dolgozók és felosztva a döntési jogosultságokat gyorsított és agilis munkafolyamatokra törekednek.
Generációtól függetlenül a legnagyobb vonzóerő a szakmai fejlődés, elismerések és ennek anyagi vonzatai. A karrier tervezési lehetőségek tárháza végtelen az online eszközök segítségével. A képzés, fejlesztési felületek és a tudásbázis linkek nem feltétlenül részei a mindennapi munkavégzésnek és csak egy részük kötelezően teljesítendő. Személyre szabott kurzusok elérhetőek az újonnan használt felületeken, amik természetesen időben és teljesített szintekben is nyomon követhetőek. Az előadáson is elhangzott digitális és kognitív tanulási élmény földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül egy irányadó elv lehet a következő évtizedben, ami az e-learninget, mint tanulási formát is új alapokra helyezi.
Rákos Tímea
HR Tanácsadó