cvonline.hu

Érdemes a generációk közötti különbségeket megvizsgálnunk, hiszen a munkaerőpiacon is jelentős változások következnek be a különböző korosztályok megjelenésével. Egy újabb állomáshoz érkeztünk, hiszen már a Z generáció tagjai is a munkavállalók sorait erősítik.

A nemzedék tagjai az 1995 és 2000 között világra jött korosztály, akik már beleszülettek a mindent behálózó technika világába, ezért digitális bennszülöttekként is emlegetik őket. Ők azok, akik számára az internet és a mobiltelefonok használata már természetes, valamint a gyors információelérés is a mindennapok fontos része. Mivel meghatározó szereplői lettek a munkaerőpiacnak és egyre nagyobb befolyással bírnak, rengeteg kutató kezdett el foglalkozni velük és sok tanulmány születtet róluk.

Gyorsak és bátrak

Ez a generáció az őt megelőző Y generációhoz képest is gyorsabb ritmusban él és kevésbé fél a változásoktól, hiszen folyamatos mozgásban nőtt fel. Fontos számukra a szabadság és az önállóság, ennek következtében jobban bíznak saját magukban, mint a körülményeikben. Ebből kifolyólag nem mutatnak akkora lojalitást a különböző intézményrendszerek és márkák felé. Bátran váltanak, ha nem érzik az igényeiknek megfelelőnek az adott munkahelyet és az aktuális állapotot.

Globális nemzedék

A Z generáció kiemelkedőnek számít abban a tekintetben, hogy ő az első globális nemzedék, hiszen a globalizálódó világ termékein nevelkedtek a tagjai. Ugyanazt a zenét hallgatták, ugyanazt az édességet ették és rajzfilmet nézték, mint más kontinensen élő kortársaik. Ebből fakadóan sok azonos hatás érte őket, amelyek kultúráktól függetlenek, így a gondolkodásuk és a világlátásuk is hasonlóságot mutathat. Továbbá a világháló segítségével könnyen kapcsolatba is tudtak lépni egymással.

A jelen és a jövő munkavállalói

Az egyre növekvő szakemberhiány következtében a cégeknek is alkalmazkodniuk kell a megváltozott munkavállalói igényekhez. Mivel a Z generáció kevésbé kötődik munkahelyekhez, könnyebben vált és folytatja máshol karrierük építését. A környezeti hatásoknak köszönhetően a praktikus szemlélet és az innovatív gondolkodásmód jellemző rájuk, amely a munkamoráljukban is megmutatkozik. Bártan kezdenek bele új dolgokba és folyton az új megoldásokat keresik. A munkáltatók ezt könnyen az előnyükre tudják fordítani, azonban nagy hangsúlyt kell fektetniük arra, hogy a generáció tagjaiban növeljék a lojalitást. Törőcsik Mária a generációk asszociációs képességét vizsgálta az egyik kutatása folyamán, amelyben arra az eredményre jutott, hogy a munka fogalmáról az önmegvalósítás, a nemzetközi munkavállalás és a multinacionális cégek alkalmazottai jutottak a Z generáció tagjainak eszébe. Ezek olyan igényeket mutatnak, amelyek következtében jelentős változáson fog átmenni a munkaerőpiac a következő években, ezért fontos, hogy a munkáltatók is felismerjék a megváltozott igényeket és ezekhez alkalmazkodjanak.

Dienes Franciska
Cvonline.hu

Álláshirdetés feladás, önéletrajz adatbázis hozzáférés, álláskeresők előszűrése vagy egyéb munkaadóknak, hirdetőknek szóló szolgáltatások kapcsán keresse a Cvonline.hu professzionális csapatát bizalommal, a következő elérhetőségek valamelyikén:
Russmedia Digital Kft.
H-1138 Budapest, Madarász Viktor utca 47-49.
Telefonszám: (+36 1) 5100-800
Fax: (+36 1) 302-1736 vagy (+36 46) 887-350
E-mail: info@cvonline.hu